Facebook Twitter Email Pinterest

Pajarin autokunta luottavaisena Portugalin osakilpailuun

06.05.2024 / Sami Pajari Media

Sami Pajari ja Enni Mälkönen suuntaavat hyvin valmistautuneina Portugaliin jahtaamaan kauden toisia WRC2-luokan sarjapisteitään. Pistesarakkeessa Printsport Racingin suomalaisparilla on ennestään Ruotsista kakkostila.

Kilpailutuntumaa ylläpidettiin Kroatiassa pari viikkoa sitten, sieltä tuloksena asfaltilta oli Rally2-autojen kolmostila, joka ei ollut kaksikolla pisteisiin laskettava kilpailu. Portugalissa Toyota GR Yaris Rally2 -ajokin vauhtia nähdään MM-sarjan soralla ensi kertaa.

Sami Pajari osallistuu Portugalin MM-osakilpailuun nyt neljättä kertaa urallaan. Kilpailun tiestö on kalustolle ja etenkin renkaille paikoin raakaa, harvassa ovat autokunnat jotka kisasta täysin ongelmitta suoriutuvat.

Pajarikaan ei ole reitistä vielä koskaan täysin ongelmitta läpi selvinnyt. Maaliin on kuitenkin joka vuosi sunnuntaina päästy ja JWRC-ajalta on vaikeuksien jälkeenkin muistoina voitto toissa vuodelta, sekä kakkostila sitä edelliseltä vuodelta. Viime vuonna puolestaan perjantaina ajettava Arganilin erikoiskoe otti molemmilla ajokerroilla niskalenkin, ensin renkaasta, sitten ohjausvarresta. Kahtena viimeisenä ajopäivänä vauhti oli luokan kärkipään tuntumassa.

Useana vuonna on kilpailua edeltävälle lähiajalle osunut sateita ja niin kävi tänäkin vuonna. Osa kilpailuun testaavista tiimeistä ja kuljettajista on saanut nauttia pölyn sijaan erittäin runsaasta sateesta.

- Meille osui enimmäkseen kuivaa testeissä, oli siellä jotain märempääkin osuutta välissä. Ihan hyvä käsitys meillä on siitä, että mitä se auto voisi olla, onpa sitten kuivaa tai märkää. Hyvät testit on ajettuna ja jäi kyllä tosi hyvä fiilis niistä. Sään puolesta itse ainakaan en ole mistään ennusteista nähnyt kisan ajaksi vettä luvattavan, mutta eihän se ensi kerta olisi kun ralleissa yllätyksiä koetaan. Nuotilla nähdään ainakin, että onko rankat sateet aiheuttaneet mitään isoja syöpymiä tai vastaavia tien pintaan.

Vuodesta 2015 alkaen on kilpailu ajettu nykyisellä sijainnillaan maan pohjoisosassa Porton ympäristössä ja käytännössä nykyinen formaatti on toteutunut hyvin pienin muutoksin vuodesta 2019 alkaen, kilpailun lähdön ja ensimmäisen ajopäivän sijaitessa hieman etelämpänä Coimbrassa.

- Suhteellisen tuttua tiestöä viime vuosilta on luvassa. Sunnuntaille oli nyt Fafen pätkän pariksi löytynyt uutta ajettavaa. Itselleni sopii oikeinkin hyvin aina kun jotakin uutta tulee mukaan.

Tänä vuonna suurimpia puheenaiheita ennen kilpailua on luultavimmin ollut WRC2-luokan kova taso ilmoittautuneissa, esimerkiksi takavuosina WRC1-tasolla ajanut Kris Meeke on mukana, samoin kuin Pierre-Louis Loubet ovat uusina niminä mukana kirittämässä jo tällä kaudella ajaneita.

- Kova taso on ollut kaikissa kisoissa tänä vuonna, mutta varmasti se nyt on vielä hieman leveämpi se joukko, joka tavoittelee paikkaa viiden tai kolmenkin joukkoon, joka on tietysti meidänkin tavoite. Uskoakseni kärki sinällään ei vauhdillisesti voi sen kovempaa mennä kuin kauden aiemmissakaan kisoissa, kyllä siellä niin kovaa on menty. 

WRC-kalenteri sisältää tänä vuonna kaikkineen 13 osakilpailua, jokaisella niistä on omat piirteensä ja tunnistettavat nyanssinsa, mutta mitä Pajari nostaa esiin juuri Portugalista.

- Yleisö on todella innokasta ja sitä on paljon. Tämä on rallikansaa ja täällä suorastaan hengitetään rallia, sen kyllä aistii. Sen asian minä täältä erityisesti nostaisin esiin.

Kilpailun nuotitus käynnistyi maanantaina iltapäivällä, varsinaisesti kilpavauhdin makuun päästään torstaiaamun testierikoiskokeella. Alkuillasta torstaina on kilpailun virallinen startti Coimbrasta, josta ajetaan startin jälkeen 40 kilometriä länteen, rannikkokaupunki Figueira da Foziin, jossa tarjoillaan yleisölle vajaan 3 kilometrin verran asfalttiajoa yleisöerikoiskokeella.

Perjantaina reitti kulkee Coimbran itäpuolisella alueella, ohjelmassa on kahdesti ajettavia erikoiskokeita neljä kappaletta ja niille mittaa kertyy 127 kilometriä. Puolivälissä päivää pidetään Arganilin pikkukaupungissa kokoomatauko, jonka yhteydessä on myös renkaanvaihtohuolto. Varsinaista huoltoa ei perjantaipäivään sisälly kuin vasta illalla, ensin täytyy kuitenkin suorittaa noin 150 kilometrin mittainen siirtymä pohjoiseen, Matosinhosin rannikkokaupunkiin Porton kupeessa.

Lauantain reitti kulkee Porton itä- ja koillispuolella, ensin neljä erikoiskoetta, sitten huolto Matosinhosissa ja neljä erikoiskoetta uudestaan, päivän päätteeksi otetaan vielä pariajona reilun kolmen kilometrin yleisöpätkä Lousadassa ennen iltahuoltoa. Lauantaille ajettavaa on 145 erikoiskoekilometrin verran.

Sunnuntaina ajetaan vielä kaksi erikoiskoetta kahdesti Portosta koilliseen, kilpailun päättää alkuiltapäivästä legendaarinen Fafe, joka tunnetaan tuulivoimaloistaan, sekä erikoiskokeen lopussa olevasta näyttävästä hypystään. Sunnuntain erikoiskokeilla on mittaa 62 kilometriä. Kilpailun varsinainen maali sijaitsee juhlallisuuksineen Matosinhosissa.

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa